facebook
Czym jest namiestnictwo?

Definicja namiestnictwa wg hm. D. Kołakowskiej:

Namiestnictwo programowe to zespół instruktorów hufca, którego celem jest inspirowanie, wspieranie i koordynowanie działalności drużyn, a u każdego z drużynowych wzbogacanie warsztatu programowo-metodycznego harcerskiego wychowawcy. Działa w oparciu o program stworzony w odpowiedzi na potrzeby drużyn oraz instruktorskie i osobiste potrzeby drużynowych. Namiestnictwem kieruje namiestnik wraz z zespołem namiestnictwa.

 

Każdy drużynowy to nie tylko harcerka czy harcerz, ale też uczeń, student czy pracownik oraz członek rodziny - syn, córka, mąż-ojciec czy matka- żona, każda z pełnionych przez nas ról społecznych wymaga posiadania innej wiedzy, czy umiejętności. Żaden dobry namiestnik nie może o tym zapominać! Wspierając drużynowych w np. przygotowaniu próby na wyższy stopień instruktorski należy podkreślać wagę zadań, których realizacja wzmocni inne role społeczne /inne niż harcerskie/ naszych podopiecznych, które pozwolą im rozwijać się w dziedzinach związanych nie tylko z działalnością w ZHP.

 

Zatem namiestnictwo to grupa instruktorów danego hufca. Podstawowym elementem składowym grupy są jej członkowie. Oni tworzą zespół, który ma wspólne cele i zdaje sobie sprawę z tego, że do ich osiągnięcia potrzebne są wysiłki każdego z jej członków. Namiestnictwo staje się grupą wtedy, gdy wszyscy jego członkowie uznają je jako wspólnotę, gdy zmierzają w jednym kierunki i realizują wspólnie wyznaczone zadanie.


Zadania namiestnictwa

 

Wprowadzanie, realizacja i ocena propozycji programowych:

 

·         zapoznanie drużynowych z treścią i pomocami programów przedstawianych przez hufiec, chorągiew i Główną Kwaterę ZHP,

·         przygotowanie drużynowych do realizacji programów ZHP poprzez dostarczanie nowych propozycji programowych; wprowadzenie ich na zbiórkach namiestnictw, pomoc w dostosowaniu programów GK ZHP, chorągwi i hufca do potrzeb i możliwości drużyn,

·         wypracowywanie i upowszechnianie środowiskowych rozwiązań programowych,

·         inspirowanie nowych rozwiązań programowych, opracowywanie materiałów wzbogacających pracę drużyn,

·         przygotowanie drużynowych do zaplanowania pracy drużyny z wykorzystaniem proponowanych programów

·         organizowanie spotkań drużynowych , poświęconych analizie działań drużyny

·         wymiana między środowiskami i rozwijanie ciekawych inicjatyw i pomysłów związanych z realizacją programu.

 

Wzbogacanie warsztatu metodycznego drużynowych:

 

·         przygotowywanie i organizowanie warsztatów metodycznych oraz repertuarowych - różnorodnych form rozwijających i pogłębiających wiedzę i umiejętności drużynowych, treści warsztatów powinny wynikać z potrzeby środowisk,

·         organizowanie spotkań ze specjalistami,

·         prowadzenie banku pomysłów dla drużynowych

·         przygotowywanie i dostarczanie materiałów metodycznych, prowadzenie doradztwa metodycznego.

 

Wspieranie rozwoju osobowego i instruktorskiego drużynowych:

 

·         organizowanie spotkań ze specjalistami nie tylko harcerskimi, ale też takimi którzy mogą wzbogacić naszą wiedzę w dziedzinach istotnych dla drużynowych jako członków rodzin i społeczeństwa. 

·         Kontrolowanie rozwoju drużynowych poprzez zachęcanie do udziału w kolejnych formach dokształcania, uczestnictwa w kursach, warsztatach, szkoleniach

·         informowanie namiestnictwa o formach szkoleń organizowanych w hufcu, w Chorągwi czy w CSI oraz motywowanie do udziału w wybranej a indywidualnie dobranej dla danego drużynowego formie

·         wspieranie drużynowych zdobywających wyższe stopnie instruktorskie poprzez dobór opiekunów prób, pomoc metodyczną, dostarczanie materiałów programowo-metodycznych, promowanie najciekawszych zrealizowanych zadań,

·         umożliwiania realizowania zadań na próby w obrębie namiestnictwa.

 

Reprezentowanie drużynowych na posiedzeniach Komendy Hufca oraz w środowisku zewnętrznym: 

 

·         zespół namiestnictwa powinien być również rzecznikiem spraw drużynowych na posiedzeniach Komendy Hufca, Komisji Rewizyjnej czy innych zespołów - dbać o przepływ informacji między namiestnictwem, a zespołami hufca, dobrą opinię o pracy wychowawczej i organizacyjnej drużyn,

·         współpraca ze środowiskiem zewnętrznym - współpraca z różnymi organizacjami, instytucjami i ciekawymi ludźmi,

·         stwarzanie warunków do podejmowania wspólnych działań,

·         promowanie harcerskich przedsięwzięć w środowisku zewnętrznym, współpraca z mediami.