Stereotyp to pewne fałszywe przeświadczenie, dotyczące różnych zjawisk, w tym także innych grup społecznych. Każdy człowiek ulega stereotypom. Mogą one być pozytywne, neutralne lub negatywne. Te ostatnie są najczęściej spotykane. Stereotypy są uproszczeniami przekazu. Dotyczą one otaczającego świata oraz społeczeństw bądź indywidualnych jednostek. Osoba porządkując informacje, na temat zjawisk lub osób stosuje uproszczenia i często generalizuje. Umieszcza przedmiot zainteresowania w określonej kategorii, przez co często popełnia błąd, gdyż pierwsze wrażenie jest często mylne. Stereotyp tworzy się poprzez własne obserwacje jednostki, przyjmowanie poglądów od innych osób, stosowanie się do wzorców tworzonych przez społeczeństwo. Mogą też być wynikiem procesów emocjonalnych.
Stereotypy często powstają mechanicznie i nieświadomie. Łatwo jest przyporządkować pewne cechy osobom, na zasadzie pierwszych skojarzeń. Na przykład myśleniem stereotypowym będzie twierdzenie, że kobiety są słabe i wrażliwe, ludzie starzy są podupadli na zdrowiu i słabi, a blondynki są głupie. Istnieje bowiem tylko grupa osób spełniająca podane kryteria, bądź cechy te są przyporządkowywane na zasadzie wpływu różnych czynników i mogą być całkowicie sprzeczne z realiami. Niektóre kobiety są przecież silne i potrafią kontrolować swoje emocje, ludzie starsi nieraz są sprawni, a blondynki są inteligentne. Często też powstają stereotypy dotyczące określonych narodowości. Na przykład mówi się, że Polacy to złodzieje, a Francuzi to żabojady. Lecz czy każdy Polak uważa się za złodzieja? Istnieje tylko grupa osób która spełnia ten warunek, co nie znaczy, że każdy Polak kradnie. Takie myślenie stereotypowa może wynikać z niewiedzy lub z chęci szybkiego uporządkowania informacji dotyczącego danej grupy osób, co często może obrażać i być niezgodne z prawdą.
Stereotypy są nieraz nieświadomie utrwalane. Przykładem może być ukazywanie wizerunku kobiety zajmującej się domem w podręcznikach szkolnych. Takie ukazywanie kobiety utrwala w umyśle dziecka przeświadczenie, że kobieta powinna się zajmować domem. Innym przykładem jest przypisywanie płci do wykonywanych zawodów. Niektóre zawody są zdominowane przez pewną płeć, jednak nigdzie jest zapisane, że tylko kobiety mogą być nauczycielem, a tylko mężczyźni mogą być kierowcami taksówek i autobusów.
Należy zwalczać myślenie stereotypowe, gdyż może ono dyskryminować i obrażać pewne grupy osób. Przydatne mogą okazać się rozmowy na temat nieulegania stereotypom lub różne ćwiczenia sprzyjające indywidualizowaniu jednostek. Należy więc kierować się własnym rozsądkiem i nie oceniać na podstawie pierwszego wrażenia, które nieraz decyduje o dalszej relacji z daną osobą. Aby nie ulegać stereotypom, należy uświadomić sobie znaczenie tego pojęcia, dlatego warto prowadzić zbiórki i dyskusje na temat stereotypów.